Koolitaja valikul arvesta koolitatavate eripära

Kaire Varrak
Äripäev
04.04.2005
Pikemat aega ettevõttele koolitusi organiseerides kujuneb välja küllaltki hea arusaam sihtgrupist ja tema ootustest, kuid sihtgrupp muutub vajadusi ja arenguid pidi nii inimeste koosseisu kui ka juba saadud kogemuse mõttes.
Sageli võib olla raske kohandada just “meie” inimestele juba valmis programme, mis välja töötatud võib-olla hoopis teistes kultuuritingimustes. Mis kehtib ühes kultuuriruumis, ei ole niisama hästi kohaldatav teisele.
Meeldiva üllatuse on aga valmistanud koolitaja, kel juba esimese koolituspäeva hommikul kõikide osalejate nimed ja kõik­võimalik info­ajastul kättesaadav taust uuritud.
Koolitusprogrammid, mis rajatud meie endi igapäevatöös kerkivatele kaasustele ja kus arvestatud meie endi seas kõige sagedamini esinevaid muresid ja kitsaskohti, annavad kõige rohkem selle tunde, et saadi just seda, mida vajati.
Parim koostöö meie jaoks on olnud koolitajaga, kes mõistab oma firma müügiedu laiemalt ja viitsib näha koostööd pikemalt, pakkudes hulgaliselt lisateenuseid kas või ettevõtte töötajate endiga vestlemise ja sügavamate vajaduste väljaselgitamise kaudu. Meeldiva üllatuse on aga valmistanud koolitaja, kel juba esimese koolituspäeva hommikul kõikide osalejate nimed ja kõikvõimalik infoajastul kättesaadav taust uuritud. Nutikas müügitöö isikliku lähenemise kaudu: väikese elevusega tõmmatakse osalejate tähelepanu tööks vajalikku seisundisse.
On koolitusi, mida eelistame alati tellida rätsepatööna. Spetsiifiliste erialakoolituste puhul on oluline eelnevalt välja selgitada, mis tasemel on koolitatavad ja mida nad juba teavad, et see koolitusel liigset kordamist ei leiaks.
Sama võib kehtida aga ka spetsiifilise koolitatavate seltskonna kohta. Igasugune meeskonnakoolitus ei pruugi panna just seda meeskonda toimima, kes meil on. Kui tulemus armas, tasuks teha eelnevalt ajurünnak, et selgitada välja ja tuletada meelde neid probleeme, mis tegelikult just meie meeskonnas tüüpilised on.
Väike vihje isiksusetüüpide kohta, kes koolitusele tulevad ja suhete kohta, mis meeskonnas valitsevad, annab koolitajale võimaluse seda kõike koolituse planeerimisel arvesse võtta.
Sama hoolikalt kui koolitaja eelnev informeerimine grupist tuleks ette võtta koolitatavate informeerimine eelseisvast koolitusest.
Meeskonnakoolituse organiseerija ise võib olla ürituse headuses juba ette nii kindel, et igasugune sisene müügi­töö tundub tarbetu. Väljavalitud koolitajaga lihtsalt ei saa midagi nihu minna. Ei tule pähegi, et kedagi peaks veenma selles, et ennast on vahva harida ja eriti veel meeleolukas vormis.
Aga inimestel on palju tööd, mis jääb koolituse ajal tegemata või lükkub edasi, inimestel on halvad eelnevad kogemused, inimesed ei taha võibolla üldse oma meelt kolleegide seltsis lahutada. Ja samal ajal võib toimuda alternatiivseid üritusi, mille kasuks otsustada.
Kui me tahame meeskonnakoolitusega ravida või tekitada meeskonnavaimu, siis tuleks selle peale aegsasti mõelda, kas puuduv või nigel meeskonnavaim, mis praegu eksisteerib, kogu üritust juba ennetavalt kihva ei keera osalemisest loobumise või negatiivselt meelestatud osalemisega.
SOOVITUSI KOOLITAJA VALIKUL
·
vali koolitaja konkreetse valdkonna tippspetsialistide seast
·
uuri koolitaja eelnevat kogemust sinu ettevõttega sarnastes ettevõtetes
·
uuri oma valdkonna inimeste tagasisidet
·
saada selgitus täpsematest koolitusvajadustest koolituse sisu kujundamiseks
·
jälgi koolitaja paindlikkust sinu vajadustele vastu tulles
·
kõigesööjast koolitusfirmat kaalu põhjalikult
·
uuri koolitatavate vajadusi ja motivatsiooni
·
ole teadlik jätkupäevade või tagasisideseminaride vajadusest, kulutustest majutusele-toitlustusele
·
uuri meeskonnakoolituse koolitaja valmisolekut ootamatuteks konfliktideks
Soovitused koolitusfirmadele
·
loo tellijaga usaldusväärne ja inimlik suhe ja ära püüa lihtsalt üksnes müüa
·
paku lisavõimalusi, mille peale tellija ei tule
·
ära pommita suurfirmas valimatult kõiki inimesi oma pakkumistega
Allikas: Kaire Varrak