Märka ja väärtusta inimeste erinevust

Anu Õun
Äripäev 17.04.2000
Nii isiklik kui kogu firma edukus sõltub otseselt meie võimest ja oskusest inimesi mõista, nendega kontakti leida ja suhelda. Pidevalt on tehtud pingutusi, et mõista inimese käitumist. 1920-ndatest aastates pärineva William Moulton Marstoni käitumisstiilide mudelil põhinev lähenemine on üks viis lihtsalt ja süsteemselt lahti seletada inimkäitumine kogu selle keerukuses. Marstoni teooria alusel jaguneb inimkäitumine neljaks selgelt eristuvaks dimensiooniks: domineeriv (DÆ Dominance ), mõjutav (i Æ influence), stabiilne (S Æ Steadiness) ja kohusetundlik (C Æ Concientiousness). Marston kirjeldab inimkäitumist kahest aspektist, esiteks Æ kuidas inimesed tajuvad keskkonda enda suhtes, ja teiseks Æ kuidas tajuvad nad iseennast keskkonna suhtes.
Marstoni teooria kohaselt tajub indiviid keskkonda kas soosivana või vaenulikuna. Inimesed, kes tajuvad keskkonda vaenulikuna, näevad kõigis tegevustes, mida nad ette võtavad, väljakutseid, takistusi ja võimalikke ootamatusi. Samas need, kes tajuvad keskkonda soosivana, näevad oma ettevõtmistes peamiselt lõbu, inimestevahelist soojust ja edu. Teine skaala mudelis kirjeldab, millist kontrolli indiviid usub endal olevat olukordade, inimeste ja tegevuste üle; ehk, kas inimene tajub end tugevama või nõrgemana kui keskkond.
Inimesed, kes tajuvad end keskkonnast tugevamana, usuvad, et suudavad oma eesmärke saavutada oma tahtejõu või teiste veenmise abil. Kes tajuvad end nõrgemana usuvad, et saavutavad eesmärgid järjekindlalt teistega koostööd tehes või järgides kehtestatud reegleid kvaliteedi tagamiseks. Iga käitumisstiili tegutsemist ajendavad just ülalmainitud tegurid. Igaüks neist on välja töötanud oma viisi erinevate olukordadega toimetulekuks. D käitumisstiili esindajad otsivad väljakutseid ja püüavad igas olukorras kontrolli hoida. Nad julgevad asju muuta, parandada või kontrollida. Kui märkad, et vestluspartner on energiline, enesekindel, kipub vestlust juhtima, on kannatamatu ja segab tihti vahele, siis on tõenäoliselt tegemist D-stiili esindajaga. I-stiili inimesed püüavad kõigis situatsioonides toime tulla suhtlemise ja teiste veenmise abil. Nad tahavad asju muuta, kuna nad usuvad, et suudavad seda teha läbi suhete. S-id on tingituna oma keskkonnatunnetusest väga tagasihoidlikud ja uuendustega raskesti kohanevad. Kõigis oma tegevustes taotlevad nad stabiilsuse saavutamist ja säilitamist ning seda läbi ladusa koostöö. C-de toimetulekuteeks on reeglite järgimine ja kõige " õigesti" tegemine. Nad analüüsivad kõiki olukordi ja tegevusi enne põhjalikult ning siis töötavad selle nimel, et saavutada enda mõõdupuule vastavaid tulemusi. Tema kõige suuremaks hirmuks on normide puudumine ja tööalane kriitika.