Põhjalik koolituse pakkumiskutse tagab sobiva koolitaja

Helina Vigla
Äripäev
31.03.2003
Mida põhjalikumalt on koostatud pakkumiskutse, seda tõenäolisem on leida sobiv koolitaja/konsultant.
Taoliselt koostatud tellimusele on võimalik vastata, arvestades kliendi soovidega, ja saavutada võimalikult kiire ja tulemusrikas koostöö.
Sobiva koolitaja/konsultandiga sõlmitakse kokkulepe (leping). Kokkulepe peab olema ühtemoodi arusaadav tellijale (organisatsioonile), koolitatavale (osalejale) ja koolitajale/konsultandile. Alles pärast erinevate osapoolte põhimõttelist nõustumist koolituse/konsultatsiooni sisu, meetodite, hinna jne suhtes saab alustada koolitus-/konsultatsioonitegevust.
Kokkuleppe sõlmimisele tuleks kutsuda organisatsiooni esindajad nii, et kohtumisel osaleksid nii asjatundjad kui ka otsustajad. Harva on võimalik koostööleping allkirjastada esimesel koosolekul, tavaliselt jõutakse siis kokkuleppe projektini.
Kokkuleppe koostamisel on soovitav arvestada järgmiste põhimõtetega:
·
sisu peab vastama kursuse nimetusele;
·
tuleb kasutada ühtset terminoloogiat (mõistete selgus);
·
poolte õigused ja kohustused peavad olema mõlemale poolele arusaadavad;
·
kokkulepe tuleb saavutada kõigis olulistes punktides;
·
lepingupooled on võrdsed.
Koolituse/konsultatsiooni kulgemise edukust on vaja ka süstemaatiliselt hinnata. Hindamise puudumine võib olla üks tõsisemaid vigu.
Kokkulepe on soovitav koostada kirjalikult, kuna siis on:
·
poolte õigused ja kohustused selgelt määratletud;
·
väheneb erineva tõlgenduse võimalus;
·
lepingupartnereid saab kontrollida ja sundida kohustusi täitma;
·
võimalikke vaidlusi on kergem lahendada;
·
valitseb selgus, kui lepingu täitmisega tegelevad erinevad inimesed.
Koolituse/konsultatsiooni efektiivsuse hindamiskriteeriumiks on tulemused:
·
osalejate reageering nii sisule kui ka protsessile;
·
teadmised, mida omandati;
·
muutused töötajate käitumises;
·
mõõdetavad tulemused organisatsioonis (näiteks suurem käive).
Koolituse hindamiskriteeriumid peavad olema valmis enne koolituse alustamist. Kasulik on osalejate hulgas läbi viia eeltest, et hinnata nende teadmisi. Peale koolituse läbiviimist näitab järeltest toimunud muudatusi.
Koolitus-/konsultatsioonitegevus oli edukas, kui muutused vastasid hindamiskriteeriumidele ja on ülekantavad tõelistesse töösituatsioonidesse.
Mõned kuud hiljem võiks läbi viia järelkontrolli, et näha, kas õpitu on säilinud.
Ainult põhjalikult ettevalmistatud ja läbiviidud koolitus/konsultatsioon motiveeritud osalejatega ja kompetentsete konsultantidega ning tulemuste hindamisega võib anda organisatsiooni jaoks konkreetseid tulemusi.