Täiskasvanud õppija nädal – Elamuskoolitus usub ja tegutseb

7.-14.oktoober 2011 tähistatakse Täiskasvanud õppija nädalat. Meie kliendid on reeglina täiskasvanud õppijad. Ka meie ise ka oleme õppijad. Õpime nii oma koolitustel osalejatelt kui arendame endid aktiivselt erinevates vormides.
Koolitajatena oleme pika aja jooksul kokku kogunud mõtted, mida tähendab meie jaoks täiskasvanute koolitamine. Neist mõtetest sündis omalaadne „koolitaja manifest“. See, millesse me oma tööd tehes usume  ja mis meil täiskasvanute arengutõukajatena silma särama paneb.
Elamuskoolitus usub, et…
koolitaja käes ei ole tõe monopoli. Meie ei saa ütelda, mis on tõene, mis vale. Koolitaja saab vahendajana anda erinevaid vaatepunkte, pakkuda võimalusi, ideid ja erinevaid teadmisi. Saame toetada koos tehtavaid kokkuleppeid, tegevusplaane, omandatavaid oskuseid ja kasulikke hoiakuid.
maailma parandamine on oluline. See on üks meie peamisi väärtusi. Järjepidevalt tegutsedes, kasvõi lusikaga merre vett kandes, on võimalik maailma paremaks muuta. Selle pärast me koolitamisega tegelemegi. Selle pärast on ka väärtuskasvatus meie ettevõttes nii olulisel kohal, sest läbi väärtuste on võimalik elu paremaks muuta.
eeskuju on peamine mõjutamise viis. Koolitaja kannab oma väärtusi, oma eetilist mõõdet ja maailmapilti tahes-tahtmata läbi oma suhtumiste ja hoiakute koolitatavatele. Seetõttu on oluline olla kooskõlas endaga ja tunda oma väärtusi.
koolituse õhkkond on oluline. Uuringud väidavad, et 30-50% organisatsiooni, meeskonna, seega ka koolituse tulemuslikkusest sõltub õhkkonnast. Teeme omalt poolt kõik, et iga koolitusel osaleja tunneks end väärtusliku ja olulisena. Et ta julgeks ja tahaks arengusse panustada. Toetame igati avatud meelt, uudishimu, aktiivsust.
usaldame täiskasvanud õppijat – et ta suudab ja tahab teha otsuseid, kuidas õpitut just temale omasel viisil rakendada.
koolitus on tarkade kokkutulek. Koolituse heaks tulemuseks on väga olulisel kohal koolitusel osalejate mõtted, nende reflekteerimine, nende varasemad kogemused ja teadmised. Usume, et kõigi osalejate kaasamine protsessi toob palju parema tulemuse.
koolituse metoodika on väga tähtis. Teadmisi ja tarkusi on raamatud, internet jne täis. Inimesed võiksid seda kõike ju ka kodus lugeda. Koolitaja ülesanne on spetsiifilised teadmised ja kogemuse kokku koguda, „läbi seedida“ ning leida antud grupi jaoks sobivaim metoodika, et need teadmised parimal viisil „kohale jõuaksid“. Täiskasvanud õppija eripära arvestades usume inimeste aktiivsesse kaasamisse, teadmiste mõtestamisse, mudelite rakendatavusse ja emotsioonide olulisusesse teadmiste omandamisel. Positiivne hoiak ja õhkkond toetavad parimat tulemust.
iga inimene on unikaalne, me kõik oleme võluvalt erilised. Ja iga inimene õpib erinevalt olenevalt oma taustast ja senisest teadmistest-kogemustest. Õppimise teeb erinevaks ka erinev mõtlemine, info sisemise töötlemise viis, motiveeritus ja kindlasti ka väljund. Koolitajana on oluline seda märgata ja silmas pidada.
inimene on tervik. See tähendab, et me ei koolita mitte 8-tunni inimest, kes on edukas oma töös vaid 24-tunni inimest, kes lisaks töösituatsioonidele peab hakkama saama elus väga erinevates olukordades. Hea näitena - õpetades väärtuskoolituse õpetajaid tulebki alustada eelkõige iseendast ja isiklikest väärtustest ja seejärel omandada väärtuskasvatuse teemalisi teadmisi ja oskusi.
koostöös peitub jõud. Koos suudame palju rohkem ja koos on võimalik teha imesid. Koostöökoolitajana oleme kogenud, et sünergia tulemusena võib 2+2 olla 7 või 10 või rohkemgi veel. Koolitusgrupis koos tegemisest sünnib ühiseid kokkuleppeid, leitakse ühiseid väärtusi ja sihid saavad selgemaks. Koostööst sünnib palju väge.
Head arenemist kõigile õpihimulistele täiskasvanutele!
Sõna vägi on suurem kui sõjavägi
(Eesti vanasõna)