Hea koolitaja otsimisel usalda tuttavaid, mitte reklaami

Kaire Varrak
Äripäev
21.03.2005
Kvaliteetsemad koolitajad leiab sageli tutvuse abil, mitte hüpnotiseeriva müügi­kõne tulemusel või efektse kodu­lehe kaudu.
Koolitajat ei ole valida paljude võrdsete seast, kes võrdselt huvitatud koolitust pakkuma, vaid väga eriilmeliste ja peitlikult pakitud programmide vahel, millest tõsisema sisuga tegijatele võib ligi saada vaid tutvuste ja kontaktide kaudu.
Ja kui müügi­koolitust pakutakse halva müügikõnega või “inimeste lugemise” koolitust pealetükkiva müügijutuga, on otsus selle koolitaja jaoks negatiivne.
Kõige väärtuslikuma teadmise või kogemuse andjad ei reklaami end sädelevate kodulehtede või hüpnotiseerivate müügikõnedega. Koolitaja võib olla müügitöös täielik võhik ja tema ilmselgelt kohustuse korras tehtud müügikõne lõbusust tekitav. Või tuleb pakkumise küsimise peale vastuseks täiesti mustvalge e-kiri, kus oluline ilma suurema vahu sisse peitmata ära öeldud. Kui asja­kohane eelinfo puudub, siis sellise pakendi järgi võiks positiivne otsus tegemata jäädagi.
Kas on võimalik, et meie ettevõtte kliima paraneb, kui valgustada töötajaid idamaade filosoofias? Karismaatilisusele rõhuv koolitaja näib seda ise lõpuni uskuvat ja vähemalt üks on kindel: koolituseks planeeritud aja suudab ta enese edusammudest pärast uuele mõtteviisile üleminekut rääkides edukalt ära sisustada.
Kuna pikad kiidulaulud enda ja sugulaste edust ja pikenenud east ei jäta paraku aega aga ettevõtte tegelike vajaduste järele küsimiseks, jääb see koolituslahendus praegu oma aega ootama. Sinna samasse jääb seekord ka mõte harida töötajaid pikemal ja päikeselisemal väljasõidul lõunamaa päikese all. Tõsi, põhjamaa pikas talves kuluks kuum motivatsioonisüst kindlasti ära, aga kulutuse põhjendamine kõigile teistele peale koolitatavate endi oleks ilmselt keeruline.
Kuigi müüki ja klienditeenindust tundub tänaseks päevaks olevat õpetatud juba söögi alla ja söögi peale, võib värskelt suurte ootustega koolitusvaldkonda sisenenud inimene kerge ðoki osaliseks saada. Selgub, et kasulik müügitöö ja kliendi käehoidmine ei olegi iseenesestmõistetav asi. On neid, kes tunduvat tegevat müügitööd müügitöö enda pärast, mitte koolituse pakkumise pärast.
Katkestada müügimeest, kes on oma müügijutuga just parimas sõiduvees ja þongleerib naudinguga oma kõige kindlamini müüvate lööklausetega, ei olegi niisama lihtne.
Sageli kujuneb tutvustav kohtumine või telefonikõne seega võitluseks koolitus­juhi ja koolituse pakkuja vahel, kus võisteldakse, kes saab rohkem asju ära rääkida ja kes rohkem teada, mida vaja.
Koolitaja püüab oma pakkumist iseloomustada näidetega, kuidas see tema enda elu muutnud on, tõmbab endale tarbetult palju tähelepanu ja teeb endale eos karuteene mõistmata, et teda vaadates hindab koolitusjuht pakutava koolituse tulemust. Ja kui müügi­koolitust pakutakse halva müügikõnega või “inimeste lugemise” koolitust pealetükkiva müügijutuga, on otsus selle koolitaja jaoks negatiivne.
Koolituse tegelikku sisu ja saadavat kasu on sageli väga raske hinnata, enne kui koolitus läbi ja mõni aeg möödunud. Tihtipeale ei saa kindlaks jääda ka ühele konkreetsele firmale, kellega kunagi juba mõni hea kogemus olnud.
Võib väga hästi juhtuda, et see, kes valdab ühte teemat ja suudab kaasa haarata ühe valdkonna inimesed, ei ole kas või pisut erinevas valdkonnas nii edukas.